torsdag 24 februari 2011

Storebror Olle-Bror



Vi har sjukstuga (men nu är jag trött på att vara sjuk och orkeslös!!!) och (som vanligt) jobboverload på alla fronter här, så bloggpeppen ligger inte på topp den här veckan..



Jag funderar över hur vi ska få Olle-Bror att sluta med nappen? I slutet av mars fyller han fyra år och tänderna börjar verkligen sticka ut... (Själv gick jag över till tummen när mina föräldrar slängde mina nappar någongång runt samma ålder. Och tummen satt ju kvar om man säger så.. läänge)..  Det är svårt för Svante har ju också napp! Och då finns det ju liksom en "nappbank" härhemma som är svår att plocka bort. (Vi försöker gömma dem, men Olle-Bror är som en blodhund, finns det en nappgömma, så hittar han den)...

– SÅ... Hur gör man? Någon som har vettiga tips?
... Isåfall mottages de mycket tacksamt! :-)


Bästa grejen – Bilbanetejp! Här i Olle-Brors rum, finns i en webbshop "nära dej" för 129 kr. 


Våren har kommit till Modelmini! Även om det är svårt att tro när man tittar ut genom närmsta fönster! ;-) Kolla själv, massor av fint och snart kommer ännu mer! Här!

Vårnytt på Modelmini! Bästa vårjackan, den här modellen har vi haft till Olle-Bror sen han var 1 år! (I år får Svante ärva)! (Miniature - 799 kr)


Bästa stöveln! Finaste färgen! (Miniature - 249 kr)

11 kommentarer:

maria sa...

Vilka fina bilder på store/lille Olle-Bror. Jag har nog inga direkta tips. Mina har slutat i 4-4½ års åldern efter pepp och mut. Med våra har vi helt plötsligt märkt när det varit läge. Med första försökte vi för tidigt, det var bara att ge upp. Det ska inte vara för mycket gråt. Ang tänderna så har vi två som ser ut som de fortfarande suger på napp o en som ett halvår efter nappslut lurade tandläkaren att tro att han aldrig sugit. Genestiskt? Långt blev det. Hos dig är det inspirerande och fint som vanligt. Hoppas att livet är bra.

AtHomeWithFrida sa...

Hej.
Fick nys om dig i tidningen mama och blev väldigt inspirerad av ert hem och det ni gör. Så underbart att våga starta nya projekt. Hoppas jag får samma mod någon dag :)

Jag var själv väldigt fäst vid nappen som barn. Tror jag nästan hann fylla fem innan mina föräldrar fick mig att sluta..
En morgon när jag skulle ta min napp hade "någon" klippt ett litet jack i nappen. Så när jag skulle suga blev det inget vakum :( Bara luft som strömmade genom min älskade tutte. Jag var ledsen en stund, sen gick jag och borstade tänderna två gånger för att ta bort alla spår av att jag tuttat haha.
Kan kännas ganska hårt så här i efterhand, men det funkade på mig.
Lycka till.
Hej hej.

Ylva sa...

helt jädra underbara stövlar, vilken färg!

Anonym sa...

Vilka fina stövlar! Älskar gult just nu..;-) Fina bilder på killen din också..:-) Har en 3 åring här hemma..men hon har ju inga småsyskon, så läget blir ju lite annat då.. Men hon gav bort sina till tomten så han kunde ge till andra små barn som behövde nappen mer.. det gick förvånansvärt bra. Hon hittade en en dag, skrek som en galning att tomten hade glömt den och att hon ville ha den, men det gick över innan läggdags som tur va..;-) Storasyster, som nu blir 16 år, bytte vid 4 års ålder nappen mot hål i öronen..jag vet!! Mycket konstigt byte, och att jag gick med på det..:-D Stort lycka till med napperiet!!

Nanna sa...

Jättefina bilder..
Om ni har vägarna förbi Göteborg är mitt tips att locka honom med Liseberg - där finns en nappomat där alla småttingar, tillsammans med lisebergskaninen, får lämna in sina nappar..

ingomama sa...

Hej! Härliga bilder som alltid.Ingrid började med napp till natten när hon var ca 1,5(inte helt logiskt men det passade...) och slutade för några månader sedan(fyller snart tre). Vi resonerade med henne och frågade när hon tänkt sluta med napp o sa att stora har ju inte napp. Inte riktigt än, fick vi till svar några gånger. Vi frågade några kvällar, men hon var inte stor riktigt än. Tills hon en kväll deklarerade att hon var det o inte behövde den längre. Sedan dess har hon frågat efter den två gånger och då istället valt ett gosedjur att mysa med till natten. Lycka till!

Ia sa...

Vilken gosig kille! Vi körde mitt standardtrick - muta - för att sluta med napp. När Emma var nästan 4 gjorde vi första försöket, då skulle hon ge napparna till kattungarna på skansen. De var inte där, och hon var lite tveksam redan då. När det blev nattningsdax gick det inte alls. Hon vrålade jallhaminnapp i två timmar, sedan letade hon rätt på en ficklampa och fiskade triumferande fram två dammiga nappar under vår säng.
Nästa försök, ett par månader senare, funkade. Då mutade vi med en skateboard (som hon i princip var alldeles för liten för, men man kan ju inte få en skateboard om man har napp!!)
Krya på er, inte kul med sjukt!!
Kram,
Ia

MOKKASIN sa...

Nu ska du får höra några hemska tips ;).

Inte självupplevda då våra nappavvänjingar har varit löjligt enkla.

Tips ett. En kompis hade en "nappbank" till sin son. Där nappen var fastsurrad i ett skåp. Skulle han promt snutta så fick det vara där. Inte så kul då.

Tips två. En annan kompis tog "stopp och väx" (du vet nagelbitarmedel) på nappen och sa oj vad den smakar illa.

=) Alltså det låter ju helt sjukt tarvligt. Men det kanske funkar =)

Fin helg!

Kärleksallen sa...

Åhh sötnos! Ossian gav tomten sina nappar och det gick hur bra som helst... Gå ner till vattnet och låt Olle-bror ge ankorna sina nappar kanske? När Ossian frågade efter sina nappar dom 2 första dagarna sa vi att alla bebisar i världen fått dem av tomten och det nöjde han sig med.
Tack för notisen om illustratören, haha har blandat ihop dem :-).
Kommer Ni att sälja dessa stövlar? Isåfall vill jag köpa ett par i 27-28 i gult! Hoppas dom finns!
Kram

FRIDASFINA sa...

Hej och tack för tips! :-)

Johanna: Fin-stövlarna finns i butiken! Strl. 28 är redan slut men 27 finns, de är stoora i storlekarna. Kom in vetja! :-)

Anonym sa...

Hej! Fin blogg!
Vi pratade med vår store pojke ett tag om att han snart skulle sluta med napp, men han sa nä. Men vi fortsatte ändå å sa att snart ska du få sluta. Till slut sa vi att du ska du få sluta med nappen och i stället ska du få en grej. Han fick en springcykel och när han frågade efter nappen sa vi att han hade springcykeln istället för napp.

Till lillebror gjorde vi ungefär samma sak men han fick lägga sina nappar i en låda och ställa ut den på bron och efter en stund hade lådan bytts ut mot låtsasmat (som han hade önskat när vi frågade vad han skulle önska sig i stället för napp)...

Lycka till!
/Johanna

lycka till!